ŠD - Školní vzdělávací program
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
PRO DRUŽINU
PŘI ZÁKLADNÍ ŠKOLE HUSTOPEČE, KOMENSKÉHO 2
Zpracovala: Mgr. Michaela Fröhlichová, koordinátorka ŠVP
spolu s vedoucí vychovatelkou Věrou Gajdovou
„Učit se znát“
„Učit se jak na to“
„Učit se žít společně“
„Učit se být sám sebou“
- Identifikační údaje školní družiny
Ředitel školy: Mgr. Jiří Horák
Adresa: Komenského 2 Hustopeče, okres Břeclav, 69301
Zástupkyně pro 1.stupeň a školní družinu: Mgr. Iva Kahounová
Kontakt: 519 363 652 nebo 774 719 537
Vedoucí vychovatelka školní družiny: Věra Gajdová
Kontakt: 776 766 654
E - mail: reditel@zshuskom.cz
Webové stránky: www.zshuskom.cz
Adresa zřizovatele: Město Hustopeče,
Dukelské náměstí 2/2, 69317
Hustopeče, okres Břeclav
Provozní doba: 645 – 740, 1135 – 1630
ŠVP pro školní družinu byl předložen školské radě dne 29. 8. 2014 a schválen ředitelem školy dne 1. 9. 2014. Drobné úpravy provedeny k 3. 9. 2018.
- Charakteristika školní družiny (ŠD)
ŠD tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. ŠD není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním ŠD je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace žáků, částečně také dohledu nad žáky.
ŠD žáky všestranně rozvíjí, posiluje tvořivé a aktivní prvky, podporuje komunikaci a vzájemnou spolupráci.
2.1. Organizace činnosti družiny
-
- družina poskytuje zájmové vzdělávání žákům 1.- 5. tříd v době mimo vyučování
- činnost družiny je vykonávána ve dnech školního vyučování mimo prázdniny
- družina organizuje zájmové vzdělávání účastníkům přihlášeným k pravidelné denní docházce
- družina umožňuje účastníkům odpočinkové činnosti a přípravu na vyučování
- oddělení se naplňují nejvýše do počtu 30 dětí
- činnost školní družiny se řídí Školním vzdělávacím programem pro školní družinu
2.2. Provozní doba školní družiny
-
- školní družina je v provozu ve dnech školního vyučování v době od 11:35 hod. do 16:30 hod.
- ranní družina je v provozu od 6:45 hod. do 7:40 hod.
2.3. Přihlašování, odhlašování a zařazení žáka do družiny
-
- do školní družiny přihlašují zákonní zástupci žáka písemnou přihláškou (zápisním lístkem)
- o zařazení žáka do školní družiny rozhoduje ředitel školy
- pro přihlášeného žáka je docházka do školní družiny povinná
- na zápisním lístku upřesní rodiče rozsah docházky
- odhlášení žáka ze školní družiny se provádí písemnou formou
- do školní družiny jsou přednostně přijímáni žáci 1. a 2. ročníku, děti zaměstnaných rodičů, dojíždějící žáci a žáci s denní docházkou
2.4. Omlouvání nepřítomnosti
-
- nepřítomnost žáka v družině, příp. odchylky od pravidelné docházky sdělí zákonní zástupci příslušné vychovatelce zápisem do deníčku( k tomuto účelu určeném), příp. jinou písemnou formou
- stejným způsobem zákonní zástupci žádají o umožnění odchodu žáka v doprovodu jiné osoby
- na telefonickou žádost nelze žáka ze školní družiny uvolnit
- odchody žáka do nepovinných předmětů a zájmových útvarů upřesní rodiče na zápisním lístku
2.5. Další ustanovení a doporučení
-
- žáky 1. a 2. ročníků odvádí do družiny vychovatelky, žáci vyšších ročníků přicházejí do školní družiny sami
- v rámci organizace různých činností školní družiny je možné jednotlivá oddělení spojovat
- spojovat oddělení je také možno v případě snížení počtu žáků v odděleních
- vychovatelky ŠD nejsou zodpovědné za ztrátu, odcizení či poškození cenných předmětů (mobily, tablety, šperky apod.)
- žáci se speciálními vzdělávacími potřebami mohou ŠD navštěvovat na základě doporučení ŠPZ s asistentkou pedagoga
- pro různé zájmové činnosti (výtvarné, sportovní, pobyt venku apod.) je vhodné děti vybavit převlečením
- placení obědů a jejich odhlašování v případě nemoci si zákonní zástupci zajišťují sami, neodhlášené obědy propadají
- pitný režim ve školní družině je denně zajištěn v dostatečném množství
- zákonní zástupci žáka, který úmyslně poškodí vybavení školní družiny, jsou povinni uhradit způsobenou škodu
- ztrátu osobních věcí žák ihned hlásí vychovatelce školní družiny, na pozdní upozornění (druhý den) nebude brán zřetel
2.6. Bezpečnost práce a ochrana žáků ve školní družině
-
- při pobytu ve školní družině dodržuje žák vnitřní řád školní družiny a řídí se pokyny vychovatelek
- bez vědomí vychovatelky nesmí žák opustit školní družinu
- za žáka, který byl ve škole a nedostavil se do školní družiny, vychovatelka neodpovídá
- za bezpečnost žáka na cestě do zájmového útvaru a po skončení zpět do ŠD vychovatelka neodpovídá
- žáci jsou poučeni o pravidlech bezpečnosti a ochrany zdraví při pobytu ve školní družině, záznam o tomto poučení je v přehledu výchovně vzdělávací práce v jednotlivých odděleních
2.7. Vyloučení žáka ze školní družiny
-
- žáka je možno ze školní družiny vyloučit při hrubé nekázni nebo při soustavném a opakovaném nedodržování vnitřního řádu školní družiny, a když tím ohrožuje zdraví a bezpečnost svoji nebo ostatních žáků
2.8. Spolupráce s rodiči a jinými objekty
- zákonní zástupci jsou informováni pravidelně prostřednictvím deníčků nebo webových stránek
- v případě potřeby zákonní zástupci mohou družinu kdykoliv navštívit po vzájemné dohodě nebo jsou kontaktováni telefonicky
2.9. Materiální podmínky
- oddělení školní družiny jsou umístěna v areálu ZŠ
- ke své činnosti využívá družina kromě tříd také zahradu, školní dvůr, školní hřiště, tělocvičnu a keramickou dílnu
2.10. Personální podmínky
- účastníci pravidelné denní docházky do družiny se zařazují do pěti oddělení, které vedou kvalifikované vychovatelky
2.11. Ekonomické podmínky
- poplatek za ŠD a zájmové kroužky je přesně stanoven ve vnitřním předpisu, který je součástí tohoto dokumentu
Charakteristika ŠVP pro školní družinu
- Cíle ŠD
Cíle školní družiny vycházejí z cílů základního vzdělávání a jsou naplňovány díky klíčovým kompetencím a průřezovým tématům (viz dále). Pro potřeby družiny je těchto devět cílů, které jsou dány Rámcově vzdělávacím programem pro ZŠ (RVP ZV), přeformulováno do následující podoby (v závorce je vždy uvedeno číslo příslušného cíle z RVP ZV, aby šlo vidět, že jsou opravdu naplňovány všechny dané cíle):
- formování životních postojů (1, 5, 6, 9)
- zvyšování sociálních dovedností (4, 8)
- výchova ke zdravému životnímu stylu (7)
- posilování komunikačních dovedností tvořících základ sociálních dovedností (2, 3, 5)
- najít své místo ve společnosti a ve skupině (4, 6, 8)
- výchova k odstraňování nedostatků v psychické regulaci chování - agresivity, šikany, nespravedlnosti (6, 9)
-
- Obsah vzdělávání ŠD (Výchovně vzdělávací strategie vedoucí k naplňování klíčových kompetencí v družině)
Klíčové kompetence (neboli způsobilost k vykonávání různých činností v družině), ze kterých vycházíme, jsou uvedeny v RVP ZV. Klíčové kompetence chápeme jako souhrn znalostí, schopností, dovedností a hodnot a postojů žáků. V rámci pedagogického procesu ve ŠD se prioritně zaměřujeme na rozvoj následujících klíčových kompetencí:
kompetence k učení
- vedeme žáky k používání jednoduchých textových zdrojů (dětské encyklopedie, časopisy)
- vedeme žáky k tomu, aby získané zkušenosti uplatňovali v praktických situacích a získané vědomosti dávali do souvislostí např. při různých soutěžích
kompetence k řešení problémů
- předkládáme žákům takové hry a situace, aby hledali různé varianty řešení problémů a vybírali mezi nimi
- vhodnou motivací vedeme žáky k tomu, aby se nenechali odradit případným neúspěchem a započaté činnosti dokončovali
kompetence komunikativní
- během činností v družině se snažíme vést žáky ke vhodné komunikaci mezi sebou i k dospělým
kompetence sociální a personální
- necháváme žáky pracovat ve skupinách a vedeme je k tomu, aby se při práci podělili o materiál a o pomůcky, aby se dokázali ocenit za dobrou práci, přijali různou úlohu ve skupině a sami si mezi sebou organizovali činnost ve skupině
kompetence občanské a činnostní
- vedeme žáky k používání základních společenských norem chování
- na procházkách a při pobytech venku vedeme žáky k tomu, aby vnímali krásu přírody a neničili ji
kompetence pracovní a trávení volného času
- při činnostech v družině se snažíme vést žáky k tomu, aby si po celou dobu práce udržovali své místo v pořádku, správně si svou činnost plánovali a vyhodnocovali výsledky
- vedeme žáky k tomu, aby si vybírali zájmové činnosti dle svých vlastních dispozic a rozvíjeli své zájmy v organizovaných skupinových nebo i individuálních činnostech
- činnostmi v družině se snažíme o to, aby se žáci orientovali v možnostech smysluplného trávení volného času
- vedeme žáky k tomu, aby se nebáli říct „ne“ nevhodným nabídkám na využití volného času
Ve školní družině jsou využívány k naplňování cílů ŠD a klíčových kompetencí následující výchovně vzdělávací strategie (jsou to vlastně metody a formy činností ve ŠD): hry, soutěže, odpočinková činnost (relaxace, poslechy), plavání, pohybová výchova se zpěvem, kresba, dramatizace, pracovní činnosti na dané téma, besedy, rozhovory, exkurze, dopravní výchova, jednorázové akce (projekty), zájmová činnost (keramika).
- Průřezová témata ve školní družině
Do základního vzdělávání je zařazeno celkem šest průřezových témat a během 1.až 9. ročníku se všechna tato témata a jejich okruhy postupně realizují. Činností ŠD prolíná především průřezové téma Osobnostní a sociální výchova a její tematické okruhy:
- komunikace (komunikační dovednosti, komunikace v různých situacích jako je omluva, pozdrav, prosba, řešení konfliktů, vysvětlování, žádost, odmítání, komunikační dovednosti obrany proti agresi a manipulaci)
- mezilidské vztahy (chování podporující dobré vztahy mezi žáky)
- poznávání žáků (poznávání se navzájem ve skupině)
- kreativita (tvořivost a originalita nápadů při různých činnostech družiny)
- kooperace a kompetice (práce ve skupině, respektování pravidel skupiny, vedení, organizování, ale i podřízení se ve skupině, rozvíjení dovedností pro zvládání situací během soutěží, her či sportu)
- hodnoty, postoje a praktická etika (vést žáky prostřednictvím činností družiny k osvojování pojmů jako jsou odpovědnost, spolehlivost, spravedlnost, respektování se navzájem, pomáhání si navzájem bez očekávání protislužby)
Práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
TAJEMSTVÍ VÝCHOVY SPOČÍVÁ V TOM, ZAŘÍDIT VĚCI TAK, ABY DÍTĚ BYLO ÚSPĚŠNÉ, A PAK JE ZA TO POCHVÁLIT.
- Chceme vychovávat děti šikovné, ale ne dokonalé
- Nejen dospělý, ale i dítě má nárok na to, aby mu něco nešlo, aby něco neumělo
- Děti se vyvíjejí různým tempem, proto co mu nepůjde dnes, mu možná půjde zítra
- Pokud nepůjde, smiřme se s tím, a moudře se podřiďme, jestliže narazíme na hranice jejich možností
Respektujeme individualitu každého žáka, vytváříme přiměřené prostředí pro jeho všestranný rozvoj. Nabízíme dětem různorodou zájmovou činnost, z nabízených aktivit si mají možnost vybírat dle vlastních potřeb a zájmů. Děti jsou motivovány k zapojování se do zájmových činností, nejsou k nim však nucené.
V různých činnostech se podporuje integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, jejich úspěšné zařazení mezi ostatní děti, rozvíjí se různé schopnosti a dovednosti, jako například sociální dovednosti, hrubá a jemná motorika, grafomotorika, prostorová představivost atd. Pro rozvoj talentovaných jedinců nabízí naše ŠD další doplňkové aktivity v oblasti jejich zájmu.
Při vytváření vhodných podmínek pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami spolupracujeme se zákonnými zástupci, učiteli a školním psychologem, kteří nám především poskytují informace o individuálních potřebách dítěte. Využíváme také doporučenou odbornou literaturu. Vychovatelky ŠD se neustále vzdělávají a získávají nové poznatky v této oblasti.
Délka a časový plán vzdělávání ŠD
Zájmové vzdělávání ve ŠD je poskytováno po dobu 10 měsíců - po dobu trvání školního roku.
- Formy vzdělávání ŠD
-
- a.Pravidelná činnost.
Je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje zejména organizované aktivity zájmového vzdělávání. Patří sem např:
- Příležitostná činnost.
Je to výchovná, vzdělávací, zájmová a tématická rekreační činnost organizovaná nepravidelně dle potřeb dětí a možností ŠD (akce a projekty).
Není zahrnuta do standardní týdenní skladby činností.
Činnosti, které jsou mimo místo sídla organizace, pořádá škola a organizuje ŠD.
Např: drakiáda, karneval, sportovní soutěže, výstavy, divadelní představení…...
Plán činností pro školní družinu (obsah práce na kalendářní rok)
Měsíc
|
Motivační název |
Téma bloku |
Metody a formy práce (obsah činností) |
Průřezová témata |
9. |
Jsme kamarádi |
Pojďme se seznámit
Seznámení s prostředím školy, družiny a okolím
Dokážeme to spolu (jsme jedna rodina, pomáháme si, poznáváme se)
|
Jaká máme společná pravidla, Jak tě vidím já, Nakresli kamaráda, Schránka důvěry, sebepoznávací hry
Společenské hry, vycházky, vyprávění
Moje vizitka, Vyber si kamaráda, Můj nejlepší kamarád (popis) |
OSV (poznávání žáků navzájem, komunikace, mezilidské vztahy) |
10. |
Přišel podzim |
Znaky podzimu
Hry s barvami podzimu
Ten dělá to a ten zas tohle
|
Sběr přírodnin, malování, výroba draků
Foukání tuší, zapouštění barev do klovatiny, přírodniny
Stříhání, lepení, vytrhávání |
OSV (kreativita, kooperace a kompetice, mezilidské vztahy, komunikace) |
11. |
Rozmanitost přírody |
Moje oblíbené zvířátko
Zvířata a jejich mláďata
Četba pohádek se zvířecími hrdiny
|
Vyprávění, kresba, koláž
Společenské hry – přiřazování dvojic
Zvířecí test, dramatizace, origami
|
OSV (komunikace, kreativita) |
12. |
Přišel čas vánoční |
Seznámení s vánočními tradicemi
Vánoční čas – koledy hlas
Projekt Vánoce
|
Advent, Vánoční výzdoba, výroba vánočních dárků
Zpěv vánočních koled
Výroba vánočních ozdob na stromeček, přání, svícnů Koláže, miska na cukroví
|
OSV (kreativita, komunikace, kooperace a kompetice) |
1. |
Zima je tu |
Zimní radovánky
Bude zima, bude mráz, kam se ptáčku kam schováš
|
Sáňkování, bruslení, hry a tvořivé náměty zimy, hry se sněhem a na sněhu
Prostorové práce se sněhem, soutěže, výtvarné ztvárnění zimy |
OSV (kooperace a kompetice) |
2. |
Místo, kde bydlíme |
Hrajeme si na průvodce naším městem
Můj dům
|
Kreslíme a malujeme místa, kde je nám dobře…. Kolektivní výtvarné dílo Kolektivní ideální město popis cesty k důležitým budovám města
Vyprávění o rodině a domě, kde žijeme (sourozenci, můj pokoj…), malování |
OSV (komunikace, kooperace a kompetice, poznáváme se navzájem) |
3. |
Březen – měsíc knihy |
Seznámení s knihou, ilustrátory, spisovateli
Oblíbená kniha
|
Návštěva knihovny Dramatizace
Výstava, četba, ilustrace |
OSV (kreativita, komunikace) |
4. |
Jarní příroda |
Jaro je tady!
Příroda kolem nás
Velikonoce
|
Znaky jara, jarní květiny práce s papírem
Přírodovědné vycházky, hádanky, soutěže
Velikonoční zvyky, vyprávění, barvení kraslic |
OSV (komunikace, kooperace a kompetice) |
5. |
Co mi řekl semafor |
Dopravní výchova aneb Co bychom měli znát o dopravě
|
Vyrábíme dopravní pexeso, soutěžíme ve znalostech z dopravní výchovy
Hrajeme si na přepravu vlakem, autobusem, barevná silnice – malování
|
OSV (hodnoty, postoje, praktická etika) |
6. |
Poznáváme děti na celém světě |
Den dětí
Hrajeme si každý den
|
Sportovní den, soutěže, skákací hrad
Společenské hry, vědomostní soutěže, hry v zahradě |
OSV (kooperace a kompetice, hodnoty a postoje, mezilidské vztahy)
|