Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem v ZŠ
Šablona 1.II10: Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem v ZŠ
Cílem aktivity je podpora žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) v ZŠ prostřednictvím doučování češtiny jako cizího jazyka ve škole. Do této aktivity vedení školy vybralo žáky z Ukrajiny, kteří k nám přicházeli od března 2022 z důvodu válečného konfliktu na Ukrajině. Pro velký počet těchto žáků jsou dvě skupiny žáků s OMJ, jedna na 1. stupni a druhá na 2.stupni.
Vyučující na 1.stupni: Alexandra Josefíková
Vyučující na 2.stupni: Alžběta Lutzká
Náplní těchto hodin je např:
- Četba s porozuměním
- Trénování slovní zásoby
- Škola - názvy místností, činnosti ve škole, popis školy, pomůcky
- tykání/vykání
- Seznamování - opakování frází
- Reálie - města ČR, česká příjmení
- Rozhovory - pozdravy, otázky, tvorba vlastního rozhovoru
- Každodenní aktivity, časování sloves
- Zvratná zájmena si/se
- Sloveso umět a neumět
- Každodenní aktivity, časování sloves
- Práce s textem, psaní e-mailu
- Rád/a, nerad/a + volnočasové aktivity
- Čtení (památky v Praze), slova podle frekvence
- Roční období, počasí, výslovnost H a CH
- Počasí - minulý čas, přítomný a budoucí
- Na dovolené, země Evropy
- Tvorba kvízů
- Česká kuchyně, Velikonoce v Česku
- Tvorba otázek
Atd.